Sök:

Sökresultat:

533 Uppsatser om Integrerade landfästen - Sida 1 av 36

Integrerade anvÀndarprofiler : Integrering av personas och "designa för olikheter" som ett hjÀlpmedel att utveckla HS studentportal

Detta arbete har utförts med syftet att ta reda pÄ hur omrÄdet "designa för olikheter" kan integreras med personas, för att öka anvÀndbarheten i ett intranÀt. "Designa för olikheter" anser att systemdesigners ska ta hÀnsyn till att alla mÀnniskor Àr olika. Personas Àr fiktiva personer som hÄller systemdesigners fokuserade pÄ anvÀndarna under hela systemutvecklingsprocessen. För att uppnÄ syftet med rapporten har mÄlet varit att utveckla integrerade anvÀndarprofiler (personas integrerat med "Designa för olikheter"), som ett hjÀlpmedel vid projektet att utveckla Högskolan i Skövdes studentportal. Ett samarbete utfördes med projektteamet för att skapa integrerade anvÀndarprofiler som representerar alla potentiella anvÀndarna för studentportalen.

En japansk sten- och grustrÀdgÄrd i Sverige

I detta sjĂ€lvstĂ€ndiga arbete gestaltar jag en trĂ€dgĂ„rd utanför Sala i VĂ€stmanland. TrĂ€dgĂ„rden bestĂ„r av en grĂ€smatta med mĂ„nga stenar, ett Ă€ppeltrĂ€d, nĂ„gra askar och en rönn. TrĂ€dgĂ„rden har legat som grund för designförslaget pĂ„ hur en japansk sten- och grustrĂ€dgĂ„rd kan se ut i Sverige. Arbetet inleds med en litteraturstudie om den japanska trĂ€dgĂ„rdshistorian med inriktning pĂ„ sten- och grustrĂ€dgĂ„rdar. Valet att avsluta historien efter andra vĂ€rldskriget gjordes pĂ„ grund av att gestaltningsförslagets grund hĂ€rstammar frĂ„n tiden före detta och inte frĂ„n de moderna japanska sten- och grustrĂ€dgĂ„rdarna. Även en inblick pĂ„ kĂ€nda sten- och grustrĂ€dgĂ„rdarna görs.

Stengods : Konsten att göra lera av sten. En teknikstudie med granit och gnejs.

Mitt kandidatarbete Àr en teknikstudie dÀr jag grottat ner mig i keramikens geologiska ursprung. I arbetet har jag utgÄtt ifrÄn magmatiska och metamorfa bergarter som granit och gnejs. De innehÄller kvarts, fÀltspat och glimmer i perfekta proportioner för att redan vara fÀrdiga keramiska glasyrer. Jag har sedan provat att tillsÀtta lermineralet kaolin för att göra egna stengodsleror utifrÄn tvÄ Àldre recept pÄ parian och porslin. Genom att sjÀlv krossa och mala sten vill jag synliggöra alla moment som kan ingÄ i framstÀllningen av lera samt medvetandegöra den fysiska nÀrheten till materialet..

Personalens synsÀtt pÄ arbetet med flersprÄkiga förskolebarn i integrerade barngrupper

Syftet Àr att undersöka personalens erfarenheter av arbetssÀtt och metoder i förskolan för att möta flersprÄkiga barn i förskolan.

Vilka förutsÀttningar för lÀrande, med fokus pÄ interaktion ges integrerade elever med utvecklingsstörning i grundskolan+

Syftet med denna studie Àr att undersöka tolv grundskollÀrares instÀllning till integrering, samt om och hur de utifrÄn sin instÀllning skapar förutsÀttningar för lÀrande för integrerade elever i grundskolan. Eftersom förutsÀttningar för lÀrande Àr ett vitt begrepp har vi valt att fokusera pÄ interaktion. Studien utgÄr frÄn de tvÄ specialpedagogiska perspektiven, kategoriskt/ relationellt, för att beskriva lÀrares instÀllning till integrerade elever och hur det pÄverkar integrerade elevers förutsÀttningar för lÀrande. Det sociokulturella perspektivet beskrivs för att pÄtala interaktionens betydelse för lÀrande. Studien har en kvalitativ forskningsansats.

Integrerade grundsÀrskoleelever i grundskolan. En mikroetnografisk fallstudie om samverkan och det specialpedagogiska görandet

Syfte: Syftet med studien Àr att identifiera och beskriva samverkan mellan grundskola och grundsÀrskola dÄ det gÀller integrerade grundsÀrskoleelever pÄ högstadiet och hur förutsÀttningar för denna samverkan möjliggörs samt att observera hur undervisningen organiseras för grundsÀrskoleeleverna dÄ de Àr integrerade i grundskolan. Teori: Studien Àr inspirerad av det kommunikativa relationsinriktade perspektivet, KoRP, som Àr ett relationellt perspektiv dÀr man studerar mÀnniskan i sitt sammanhang med fokus pÄ inkluderingsfrÄgor. Metod: Studien Àr en mikroetnografisk fallstudie utförd pÄ en skolenhet. I insamlandet av empirin har halvstrukturerade intervjuer samt klassrumsobservationer anvÀnts som metod.Resultat: I resultatet framtrÀder samverkan kring integrering pÄ formellt och informellt plan. Möjligheter och hinder för samverkan kring integrering identifieras ocksÄ.

En skola för alla - Pedagogers erfarande om lÀrande, utveckling och delaktighet för integrerade sÀrskoleelever i grundskoleklasser

En skola för alla ? Pedagogers erfarande om lÀrande, utveckling och delaktighet för integrerade sÀrskoleelever i grundskoleklasser.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur verksamma pedagoger uppfattar, erfar integrerade sÀrskoleelevers lÀrande, utveckling och delaktighet i grundskoleklasser.I litteraturgenomgÄngen belyses vÄrt syfte utifrÄn olika aspekter som ska bidra till en ökad kunskap och förstÄelse för lÀsaren.I den empiriska undersökningen har sex pedagoger intervjuats utifrÄn en fenomenografisk forskningsansats, vilken Àr en kvalitativ metod och ett vetenskapligt förhÄllningssÀtt att studera uppfattningar.Resultatet av pedagogernas erfarande/uppfattningar visar pÄ olika betydelsefulla omrÄden som Àr viktiga för elevgruppens lÀrande, utveckling och delaktighet. Dessa omrÄden Àr tid, resurser/stöd, gruppen, sprÄk och kommunikation, individualisering och kunskaper om elevgruppen.

Barnsa?nger ? sa?nger fo?r barn? : En kartla?ggning av de musikla?romedel som anva?nds i fo?rskolan och dess anpassning till barnro?sten

Syftet med min underso?kning har varit att o?ka fo?rsta?elsen och kunskapen kring barnro?sten och dess begra?nsade ro?stomfa?ng genom att kartla?gga de la?romedel, besta?ende av utgivna barnmusikmaterial, som anva?nds pa? ett urval fo?rskolor. Utifra?n barnro?stens fo?rutsa?ttningar har jag ba?de o?versiktligt och mer inga?ende studerat musikexempel fra?n barnskivor och dess anpassning till barnens eget ro?stla?ge. Fo?rskolor har via webbenka?t medverkat och angivit de skivor som de sja?lva anva?nder sig av.

En organisationsenhets utmaningar vid förberedelse av datamigration

Allt fler system blir integrerade till en gemensam plattform som kallas för affÀrssystem. Genom att vara integrerade med andra informationssystem, kan ett affÀrssystem skapa snabbare informationsflöden i en organisation. Implementation av ett affÀrssystem kan skapa mÄnga fördelar, men för att organisationer ska nÄ dit finns det utmaningar. Denna studie kommer att behandla utmaningar vid förberedelse av datamigration i en organisationsenhet, dvs. en del av en organisation.

Fakta/Fiktion : En analys av förhÄllandet mellan fakta och fiktion hos Sten Bergman och Per Olof Sundman.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka de litterÀra, narratologiska elementen i ett verk som bygger pÄ faktiska hÀndelser och jÀmföra det med de faktiska element som kan Äterfinnas i ett skönlitterÀrt verk. För att svara pÄ detta tar jag hjÀlp av tre underfrÄgor:? Vilka narratologiska grepp anvÀnds? HÀr tar jag att ta upp och diskutera sprÄket, författaren/berÀttaren och dennes roll samt hur berÀttandet framförs.? Hur anvÀnds litterÀra stilbegrepp? HÀr undersöker jag förekomsten av stilbegrepp som till exempel metaforer och ironi och pÄ vilket sÀtt de anvÀnds.? Hur ser förhÄllandet till fakta ut? HÀr tar jag upp hur man i de bÄda böckerna förhÄller sig till just fakta för att antingen auktorisera sin forskningsresa eller för att skapa en illusion av fakticitet..

Harry Potter och vÀrdegrunden: en studie om mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön

Harry Potter och vÀrdegrunden ? en studie om mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön, syftar till att undersöka vilken vÀrdegrund som gÄr att utlÀsa i första boken om Harry Potter, Harry Potter och De vises sten, utifrÄn tre kategorier: mobbning, frÀmlingsfientlighet, klass och kön. Vidare studeras hur den vÀrdegrund som finns i Harry Potter och De vises sten förhÄller sig till den svenska skolans vÀrdegrund, Lpf 94. I denna studie praktiseras en kvalitativ och textanalytisk metod med hermeneutisk inriktning dÄ intriger i Harry Potter-boken lyfts fram och diskuteras utifrÄn vÀrdegrundsperspektivet. Studien kommer att beröra fler böcker ur serien, men i huvudsak behandla den första boken om Harry Potter.

Hur pÄlitliga Àr kommunernas integrerade system för den enskildes integritetsskydd

Dagens organisationer anvÀnder sig allt mer av integrerade systemlösningar för att pÄ sÄ sÀtt kunna bli effektivare i sina processer (Myerson, 2001). Det finns flera orsaker som lig-ger till grund till detta, sÄ som till exempel lÀgre kostnader för organisationen, och att göra den mer konkurrenskraftig pÄ marknaden (Myerson, 2001). Fördelen med integrerade sy-stem Àr att de möjliggör för till exempel att tvÄ skilda avdelningar inom en organisation kan kommunicera med varandra, med hjÀlp av mindre eller större nÀtverk, oberoende av var de Àn befinner sig i vÀrlden. Med hjÀlp av detta sÄ kan de dela vital information, vilket kan be-hövas inom de respektive avdelningarna. DÄ de flesta organisationer pÄ ett eller annat sÀtt arbetar med kundinformation, som till exempel personnummer, sÄ mÄste det finnas nÄgon form av skydd mot bÄde yttre och inre hot.Dessa hot mot integrerade system i organisationerna leder till misstro hos kunden samtidigt som det Àven lyfter fram de problem som kan skapas av dem, vilket leder till att kunderna kan komma att frÄga sig sjÀlva om deras personliga information Àr tillrÀckligt skyddade.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om kommunens befintliga integrerade system Àr till-rÀckligt pÄlitliga nÀr det kommer till individens personliga information.För att kunna nÄ fram till ett resultat sÄ fokuserade vi arbetet pÄ hur det ser ut i praktiken, eftersom det inte finns sÄ mÄnga studier kring integrerade system och sÀkerhet rörande per-sonlig information.

Vem vinner pÄ integrering? Integrerade sprÄkavdelningar - ett förÀldraperspektiv

Lilja, Jane och Polverari, Monica. (2008). Vem vinner pÄ integrering? Integrerade sprÄkavdelningar ? ett förÀldrarperspektiv. (Who Gains from Integration? Inclusive Language Preschool Units ? from the ParentŽs Point of view.

Betydelsen av en integrerad modell med gymnasieskola och LSS-boende för ungdomar med högfungerande autismspektrumdiagnoser.

Denna undersökning har belyst utvecklingen av sjÀlvstÀndighet hos ungdomar med högfungerande diagnoser inom autismspektrumet. Ett mÄl för insatserna inom LSS och för gymnasieskolan Àr att individerna ska utveckla sjÀlvstÀndighet. I denna undersökning har tvÄ olika modeller jÀmförts. Den ena modellen utgörs av LSS-boenden med en integrerad gymnasieskola och den andra modellen utgörs av LSS-boenden utan nÄgon integrerad gymnasieskola. Syftet var att undersöka om det finns nÄgra skillnader mellan dessa modeller nÀr det gÀller de boendes utveckling av sjÀlvstÀndighet.

Modulgenerator för generering av matchade motstÄnd.

Detta examensarbete syftar till att skapa en modulgenerator som automatiskt genererar matchade motstÄnd. Med hjÀlp av sÄdana motstÄnd kan prestandan i integrerade kretsar förbÀttras. Modulgeneratorn som konstruerats klarar av att generera tvÄ eller flera matchade motstÄnd. Programmet skapar med hjÀlp av indata frÄn konstruktören en fÀrdig layout som kan anvÀndas somett byggblock i integrerade kretsar. Examensarbetet har slutförts och programmet har anvÀnts för att generera matchade motstÄnd till tvÄ större layouter vid institutionen för Elektroniksystem..

1 NĂ€sta sida ->